Het hart van de Maverick R is de 999cc grote 999T Rotax driecilinder viertaktmotor, gekoppeld aan een turbo en elektronische brandstofinjectie. Het resultaat is een bijna angstaanjagende 240pk. De Maverick R zet het vermogen sneller en efficiënter dan ooit op de grond en maakt gebruik van de allereerste Rotax off-road DCT-versnellingsbak met zeven versnellingen. De versnellingen laat je desgewenst automatisch schakelen of geheel manueel met de flippers achter het stuur.
De nieuwe Maverick beschikt over drie verschillende rijmodi: Normal, Sport en Sport +. De rijmodus Normal biedt een soepele gasrespons en schakelt via de DCT-transmissie bij de 3.500-4.500 tpm. De Sport-stand biedt een verbeterde gasrespons en schakelt pas 8.500 tpm. De Sport + is voorzien van Advanced Response Technology (ART) en geeft een optimale gasrespons, schakelt bij 8.500 tpm en heeft een zeer effectief anti- ‘turbo-gat’ systeem. ART creëert namelijk een voorbelasting voor de turbo door een enkele cilinder af te sluiten, de ontstekingscurve te vertragen en de positie van het gasklephuis te maximaliseren voor een optimale luchtstroom. Zodra het gaspedaal wordt gevloerd, gaat de derde cilinder weer meedoen en worden er maximale prestaties bereikt.
Elk detail van de Maverick R is tijdens het ontwerp- en engineeringproces grondig onder de loep genomen om een geweldige rijervaring te garanderen, waarbij comfort, prestaties, kwaliteit en gebruiksgemak in balans zijn gebracht. Het geavanceerde interieur creëert een meeslepende rijervaring met precieze ergonomie en een 10,25-inch digitaal touchscreen voor maximaal zicht en controle.